فاطمه صناعی، خبرنگار بینالملل و سیاست خارجی - هر تحول یا بیداری، و در مقیاس بزرگتر، هر انقلابی مستلزم محرک، ابزار و وسایلی است؛ که لازمهی آن انقلاب، استفادهی صحیح محرک از آن ابزار است. با نگاهی اجمالی به انقلابها و تحولاتی که از ابتدای تاریخ تا به الان، به عنوان انقلابهایی با ماهیت و یا محتوای اسلامی شکل گرفته؛ در مییابیم نقش زنان به عنوان یکی از مهمترین محرکها و تاثیرگذارترین عوامل هر انقلاب، انکار ناشدنی است. |
|
اما نقش زنان در مسائل اخیر منطقه و جریان بیداری اسلامی، با توجه به تاثیر پذیری از الگوهای سر آمد زنان انقلابی در تاریخ اسلام و همچنین روحیه ی انقلابی زنان مبارز در کشورهای مختلفی که تحت تاثیر این بیداری قرار گرفته اند؛ متفاوت و قابل توجه است. این تفاوت ها که به ظاهر در حضور زنان در خط مقدم اعتراضات نیز به چشم می خورد؛ نشات گرفته از تفاوت های اعتقادی و مذهبی و همچنین اختلافات فرهنگی و قومی است. در این میان توجه به این نکته ضروری است که حضور زنان عرب در انقلاب های عربی، نشأت گرفته از حضور میلیون ها زن ایرانی در انقلاب سال ۱۳۵۷ است؛ که با قدرت هر چه تمامتر پا در صحنه نهادند. زنان ایرانی در تمامی مراحل پیروزی انقلاب اسلامی، به روشنی بیان کردند که زن مسلمان ایرانی در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی و… حضور دارد. و اعتقادات دینی او مانع از شرکت در فعالیت های اجتماعی نخواهد شد. و ثابت کرد که در عین حفظ دیانت و پاکدامنی، می تواند تاریخ ساز باشد. که این طور نیز شد و زنان مصر، لیبی، تونس، یمن، بحرین و حتی عربستان، از زنان ایرانی درس گرفتند. حضور زنان مسلمان، نشانگر رهایی آنان از قید و بندهای عرفی و مادی عرب و قیام برای کسب آزادی از شر خودکامگان سیاسی است. اما با وجود بی اعتنایی رسانه های غربی به نقش مهم زنان در نهضت های این کشورها، که دارای جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفرند؛ کماکان، زنان در صف اول تظاهرات این کشورها، که بعضاً به خشونت نیز کشیده می شود؛ حضور می یابند.
اغلب شرکتکنندگان، یک نظام اسلامی، که متضمن آینده ی سیاسی و اقتصادی مثبت و پویایی باشد را گزینه ی مطلوب خود عنوان کردند. زنان جهان عرب، اسلام را نه تنها در سیاست، بلکه در تمام شئون و ارکان زندگی می خواهند. چون اسلام، فطرت، فرهنگ و هویت آنان است. زنان منطقه، تمام سیستمها و نظامهای سیاسی را تجربه کردهاند.از ناسیونالیسم عربی و سوسیالیسم گرفته تا رژیمهای سلطنتی و دموکراسیهای سکولار. البته در نهایت امر باید گفت با شکست الگوی زن مدرن در غرب، تحولات بیداری اسلامی و مطالبه ای که جهان از یک الگوی جدید زن دارد؛ به نظر می رسد که فرهنگ ایرانی اسلامی می تواند پاسخ صریح و جامعی را در خصوص مسائل زنان ارائه کند. در این میان اما، ایجاد یک الگوی بومی از زنان و حل آسیب های پیش روی این قشر از ضرورت های ابتدایی به حساب می آید. منبع: «ویژهنامه روزگار وصل (بیداری اسلامی)، |
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آرشیو
آمار سایت
کدهای اختصاصی